9 czerwca 2021

Aktor w roli pacjenta, lekarz w roli lekarza – warsztaty umiejętności komunikacji

Podczas warsztatów pod hasłem „Sentio ergo sum” grupa lekarzy ze Szpitala Dzieciątka Jezus w Warszawie mogła przećwiczyć sytuacje kryzysowe, które zdarzają się w pracy z pacjentami i ich bliskimi. W pacjentów i członków rodziny wcielał się aktor Maciej Zakościelny. Inscenizowano, a później analizowano, autentyczne historie. Warsztaty zostały zorganizowane z inicjatywy dr Olgi Troniny i Fundacji na rzecz edukacji Sentio przy wsparciu OIL w Warszawie. Był to oddolny pomysł lekarzy z oddziału covidowego Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus. Przy dalszym wsparciu naszej izby oraz Fundacji Sentio kolejne edycje odbędą się w naszej siedzibie. Szkolenia będą otwarte dla członków OIL w Warszawie.

Warsztaty w szpitalu przy ul. Lindleya skierowane były dla lekarzy pracujących z pacjentami wymagającymi opieki medycznej z powodu powikłań zakażenia SARS-CoV-2. Pierwszą część prowadziły: Magdalena Flaga-Łuczkiewicz – lekarz specjalista psychiatra, psychoterapeuta, pełnomocnik ds. zdrowia lekarzy i lekarzy dentystów OIL w Warszawie oraz dr n.med. Marta Kulpa – psycholog, psychoterapeuta systemowy, trener, adiunkt w Zakładzie Psychologii i Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, od wielu lat działająca w obszarze psychoonkologii i medycyny paliatywnej. Poruszano problemy związane z komunikacją werbalną, niewerbalną, kwestie dotyczące emocjonalnego angażowania się, asertywności oraz konieczności dbania o własne zdrowie psychiczne. Przytaczano wiele przykładów barier komunikacyjnych, ale też mnemotechnik mogących pomóc w trudnych sytuacjach.

Druga część, typowo praktyczna, z gościnnym udziałem aktora Macieja Zakościelnego odbyła się pod okiem prowadzących, które na bieżąco komentowały przedstawiane scenki. Były to sytuacje, jakie w ostatnich miesiącach wydarzyły się w Szpitalu Dzieciątka Jezus – którym lekarze rzeczywiście musieli stawić czoło. Bo jak np. powiedzieć mężowi pacjentki, która z chwilę będzie podłączona do respiratora, że żona najprawdopodobniej umrze? Czy pozwolić na jakąkolwiek nadzieję, czy zasugerować pożegnalną rozmowę? Jak zachować się wobec pacjenta umierającego, który w ostatnich chwilach życia potrzebuje poczucia bliskości? Jak wytłumaczyć synowi zmarłego pacjenta, że za zaginięcie dowodu osobistego ojca nie odpowiada lekarz? Uczestnicy zajęć mieli okazję sprawdzić swoje reakcje oraz próbować konfrontować się z emocjami „pacjenta” i „członka rodziny” zgodnie ze wskazówkami psychoterapeutek. Odgrywane emocje udzielały się wszystkim osobom biorącym udział w spotkaniu, panowała atmosfera pełnej koncentracji i podkreślano, że zdobyta wiedza niewątpliwie będzie bardzo pomocna w dalszej pracy.

Cel warsztatów to zrozumienie mechanizmów stresu, złości, bezsilności, smutku i frustracji pojawiających się w interakcjach z pacjentami oraz praktyczne nauczenie się komunikacji w ekstremalnych emocjonalnie sytuacjach. Może to zmniejszyć obciążenie psychiczne zarówno lekarzy, jak i pacjentów, poprawić jakość relacji lekarz-pacjent i zapobiegać wypaleniu zawodowemu. Walka o zdrowie i życie pacjentów w czasach pandemii to nie tylko wyzwanie medyczne, ale także psychologiczne. W triadzie lekarz-pacjent-rodzina pacjenta wszystkim towarzyszą silne emocje, utrudniające wzajemne zrozumienie, wsparcie i współpracę, bez których walka z bezwzględnym wirusem jest jeszcze trudniejsza.

Warsztaty zorganizowane 7 czerwca były spotkaniem pilotażowym. O kolejnych terminach i zapisach będziemy informować na stronie internetowej OIL w Warszawie oraz na izbowych profilach w mediach społecznościowych.

 

Tagi: , ,

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum

Wszystkie kategorie